DE BMW VISION INEXT.

Mijn favoriete ruimte.

iNEXT gaat in op de grote vraag die centraal staat in het dagelijkse werk van BMW: "Hoe bewegen we ons voort in de toekomst?" De iNEXT bouwt voort op het idee dat in 2007 begon met 'project i' en resulteerde in de lancering van de BMW i3 in 2013. BMW heeft enorme stappen gezet op dit gebied: het heeft nu meer dan tien jaar ervaring met elektrische mobiliteit als het gaat om klein- en grootschalige productie, de BMW i modellen worden continu verbeterd en de technologie wordt gebruikt om modellen van BMW stapsgewijs te elektrificeren. 

De volgende stap is de volledige integratie van de strategische innovatiepijlers Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services in auto's. Het design is ondertussen een visuele uitdrukking van de innovatiepijlers en geeft antwoord op de vraag hoe rijplezier in de toekomst vorm krijgt. De auto die we vandaag kennen als BMW iNEXT komt in 2021 op de markt.

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

MODERNE ELEGANTIE.

Met de afmetingen en verhoudingen van een moderne BMW SAV maakt de BMW Vision iNEXT een gezaghebbende indruk. Het voertuig maakt direct duidelijk dat het over een revolutionair karakter beschikt met zijn scherp gebeeldhouwde vormen en oppervlakken. Het in Liquid Greyrose Copper gespoten exterieur verandert in de schaduw geleidelijk van warm koper naar donkerroze en geeft het voertuig een dynamische flair, zelfs als het voertuig stilstaat.

De grote grille met aan elkaar verbonden, dubbele nieren, het iconische zijraamontwerp en de blauwe accenten aan de voorzijde, zijkant en achterkant zijn duidelijk geïnspireerd op de BMW i styling die al werd getoond met een presentatie van de BMW i Vision Dynamics in 2017. Bij het ontgrendelen van de auto lichten de blauwe accenten op waardoor de opvallende lijnen worden benadrukt. Grote glasoppervlakken en lichten zijn naadloos geïntegreerd in het design en geven de indruk te zijn ingelegd. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

GECREËRDE IDENTITEIT.

De grote nierengrille is een absolute highlight aan de voorzijde. Zoals bij alle elektrisch aangedreven modellen is de grille volledig gesloten. Doordat er geen verbrandingsmotor is die koeling nodig heeft, fungeert de nierengrille nu als 'intelligent paneel' met verschillende sensoren. Een in 3D-geprint patroon verwijst naar alle baanbrekende technologie onder het koetswerk. Superslanke koplampen maken deel uit van een moderne interpretatie van BMW's kenmerkende vierogige voorzijde. De voorruit loopt naadloos over in een groot panoramisch dak, dat voor veel lichtinval in het interieur zorgt en de innovatie cabine duidelijk zichtbaar maakt van buitenaf. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

DYNAMISCH AANZICHT.

De BMW Vision iNEXT geeft de krachtige, robuuste uitstraling van een moderne BMW SAV vanaf de zijkant bijzonder goed weer. De functionele two-box proporties en de lange daklijn verwijzen naar het zeer ruime interieur. De lange wielbasis en korte overhangen geven het silhouette van de auto daarnaast een dynamisch aanzicht. Krachtig gevormde oppervlakken buigen zich fraai over de flanken en geven de auto een gespierde uitstraling. Precies geplaatste lijnen versterken dit samenspel en geven extra impact aan de wielkasten. De grote 24-inch wielen zijn aerodynamisch zeer efficiënt en het driedimensionale sculpturale design vertegenwoordigt een stilistisch en functioneel hoogtepunt. In plaats van traditionele zijspiegels heeft het voertuig camera's. Conventionele deurgrepen zijn vervangen door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

SUICIDE DOORS.

Er zijn twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen. Een B-stijl ontbreekt. Als beide deuren geopend zijn, is er een onbelemmerd zicht op het ruime interieur en zijn ook direct de koolstofvezeloppervlakken van het chassis zichtbaar. De zwarte bekleding versterkt de SAV-uitstraling en een blauwe accentstrook is een verwijzing naar de volledig elektrische aandrijflijn van het voertuig. Aan de achterkant zorgt de horizontale opstelling van de lijnen en oppervlakken voor een brede en dynamische houding. De slanke en onderscheidende achterlichten lopen ver door in de achterzijde en versterken de uitstraling van het voertuig nog verder. De aerodynamische vorm van het voertuig wordt benadrukt en verbeterd door het lange dak en de diffuser aan de achterzijde, die extra verlicht is. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

'BOOST' OF 'EASE'.

Bestuurders van de BMW Vision iNEXT kunnen zelf rijden in de modus 'Boost' of gereden worden in de modus 'Ease'. Binnen de bijzonder ruime cockpit wordt het bestuurdersgebied bepaald door de twee zichtbare digitale displaypanelen en het stuurwiel. In de modus 'Boost' zorgt het elektrische aandrijfsysteem voor een zeer dynamische en vrijwel geruisloze rijervaring, zonder enige vorm van uitstoot. Het stuurwiel en de displays zijn in deze modus duidelijk in de richting van de bestuurder gericht. In de modus 'Ease' fungeert het interieur als een lounge. De omgeving van de bestuurder verandert: het stuurwiel trekt zich iets terug waardoor er meer leefruimte ontstaat. De displaypanelen schakelen over naar de 'Exploration Mode' en geven in plaats van rijgerelateerde informatie, suggesties weer over plaatsen en evenementen in de omgeving die van belang kunnen zijn voor de bestuurder en passagiers. Bovendien kunnen de hoofdsteunen van de voorstoelen worden neergeklapt, waardoor de mensen voorin beter kunnen communiceren met de passagiers achterin. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

INTERIEURSFEER.

Het grote panoramische dak zorgt voor een rijkelijke lichtinval in het interieur, wat zorgt voor extra sfeer. Twee separate stoelen voorin plus een uit één deel bestaande achterbank bieden plaats aan vier personen. Er is slechts een aantal, strak gesneden lijnen dat de look en feel van het interieur bepaalt – een geometrie die de materialen en kleuren op diverse manieren benadrukt. Een mix van stoffen en van hout vervaardigde materialen zorgt voor een hoogwaardige indruk en laat verschillende elementen op meubels lijken. 
BMW gebruikt voor het kleurenschema van de cockpit voornamelijk tinten als Purus Rosé, Brown en Beige met accenten in de glinsterende metallickleur Mystic Bronze. Achterin domineert voornamelijk de petrolkleurige Enlighted Cloudburst stoffen bekleding met ingenieus Jacquardweefsel, dat asymmetrisch over het zitgedeelte loopt en zich uitstrekt in de zijbekleding en de hoedenplank. Het resultaat is dat de cockpit en het compartiment achterin visueel gescheiden worden en een effect geeft van verschillende meubels in een appartement. 

BMW DUBBELSTEYN | BMW CONCEPT INEXT

HOOGWAARDIGE LEEFRUIMTE.

Bij een eerste blik lijkt het achtercompartiment op een moderne, hoogwaardige leefruimte. Een royaal, doorlopend zitgedeelte geeft de ruimte achterin een ontspannen loungekarakter en nodigt inzittenden uit om een tijdje te blijven. De middenconsole tussen de voorstoelen lijkt dankzij het ontwerp en de gebruikte materialen veel weg te hebben van een volwaardig meubelstuk. Een matte, poreuze, houten finish geeft de middenconsole de uitstraling van een zwevende salontafel die doorloopt tot achterin de auto. Onder het fraaie houten paneel bevindt zich een schaal gemaakt van prachtig, verlicht kristalglas dat bovenop een delicate, bronzen basis is geplaatst. De samenstelling van het kristal breekt het invallende licht af en splitst het op in een veelheid aan kleuren. Het interieur wordt op deze manier verlicht met sfeervolle lichtreflecties. 

ONZICHTBAAR GEÏNTEGREERD, MAAR CONTINU PARAAT.

Afgezien van het stuurwiel en de displays in het bestuurdersgedeelte, zijn er geen andere schermen of bedieningselementen te vinden in de BMW Vision iNEXT. Om het huiselijke karakter van het zitgedeelte achterin te behouden en de mensen als centraal middelpunt in de auto te maken, is de intelligente technologie op de achtergrond aanwezig. Alleen als de technologie door de bestuurder of passagiers wordt vereist, is deze zichtbaar en bruikbaar. In de toekomst kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieel, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm. De BMW iNEXT belicht drie visionaire toepassingen voor deze 'Shy Tech', te weten de Intelligent Personal Assistant, Intelligent Materials en Intelligent Beam. 

De Intelligent Personal Assistant in de auto wordt geactiveerd bij het uitspreken van 'Hey BMW'. De BMW Vision iNEXT vormt een integraal onderdeel van de digitale wereld en is naadloos verbonden aan BMW Connected, slimme apparaten en een slim thuisnetwerk. Bestuurders kunnen hierdoor bijvoorbeeld de ramen van hun huis op afstand sluiten meteen spraakopdracht.

In de modus 'Boost' kan de Control Display op een conventionele manier worden bediend met behulp van aanrakingen. In de modus 'Ease' neemt het houten oppervlak van de middenconsole deze besturingsfunctie over van de Control Display. De arm- en handhouding is net zo gemakkelijk bij het gebruik van de iDrive-controller: de hand ligt eenvoudig op het geperforeerde houten oppervlak en wanneer de bestuurder input geeft, volgen lichtpunten die op de staart van een komeet lijken, de vinger. Het Jacquarddoek achterin heeft ook een ingebouwde besturingsfunctionaliteit. Dit komt tot leven met een druk op de knop en maakt het mogelijk om het afspelen van muziek te regelen met verschillende bewegingen, die visueel worden benadrukt door LED's die oplichten in de doek.

De digitale en analoge werelden worden in de toekomst steeds meer één geheel. Op de lange termijn wordt het mogelijk om informatie in geprojecteerde vorm te visualiseren, waardoor de noodzaak van beeldschermen overbodig wordt. De Intelligent Bean-Technologie die in de BMW Vision iNEXT wordt getoond, zet al een stap in deze richting, omdat de technologie als lees- en interactief projectiescherm kan dienen. De tekst in een gedrukt boek kan bijvoorbeeld worden aangevuld met afbeeldingen, bewegende content en interactieve grafische afbeeldingen, die allemaal kunnen worden aangestuurd door aanraking. 

DE BMW M5 'EDITION 35 JAHRE'.
De BMW M8 Coupé.
DE NIEUWE BMW 1 SERIE.
BMW DUBBELSTEYN | BMW M5 EDITION 35 JAHRE

DE BMW M5 'EDITION 35 JAHRE'.

Al 35 jaar is de BMW M5 het toonbeeld van de high-performance sportsedan – de speciale uitvoering wordt geproduceerd in een beperkte oplage van wereldwijd 350 stuks en is vanaf juli dit jaar leverbaar. 35 jaar geleden legde BMW Motorsport GmbH met de BMW M5 het fundament voor een nieuw segment op de automarkt. De eerste high-performance sedan combineerde de rijdynamiek van een sportauto met het comfort en de functionaliteit van een premium sedan. Met de naam BMW M5 en aangedreven door de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van de BMW M1 begon het nieuwe model aan een indrukwekkende carrière.

De BMW M8 Coupé.

Met deze nieuwe functies kunnen bestuurders nog intenser genieten van het uitzonderlijke bereik van mogelijkheden die deze high performance modellen te bieden hebben – van zeer comfortabel voor lange afstanden tot onvervalste rijdynamiek op het circuit. Debuut in nieuwe BMW M8 Coupé en BMW M8 Cabrio: Setup knop voor configuratie van aandrijflijn- en chassissystemen maakt ook selectie van reminstellingen mogelijk – Nieuwe M modus bevordert gefocust rijden op de weg en het circuit. Het rijgevoel van een BMW M model is onmiskenbaar en dat kan de bestuurder nu nóg beter individueel afstemmen.

DE NIEUWE BMW 1 SERIE.

Gecamoufleerde pre-productiemodellen van de derde generatie van de BMW 1 Serie ondergaan de laatste uitgebreide tests in het testcentrum van BMW in het Zuid-Franse Miramas. De banen met uiteenlopende wegdekken in het testcentrum zijn het ideale terrein om de wegligging en de dynamiek van de nieuwe BMW 1 Serie tot het uiterste te optimaliseren. Aan deze laatste tests gingen vijf jaar intensief ontwikkelingswerk én de overstap naar de moderne architectuur met voorwielaandrijving van BMW vooraf.